News nasze cele i oferta Jacht Akwen Galeria Kontakt Linki Świat Żagli w Oczach Dziecka  Styczeń 21 2020 20:27:39
Nawigacja
News
nasze cele i oferta
Jacht
Akwen
Galeria
Kontakt
Linki
Archiwum
Reklama
Pogoda w Pucku
Pielgrzymka Rybacka
Fonetyka Języka Kaszubskiego
Porty i Przystanie
Puck
Gdynia
Jastarnia
Hel
Gdańsk
Sopot
Kuźnica
Swarzewo
Rzucewo
Chałupy
Rewa
Osłonino
Kempingi Półwyspu Helskiego
Jurata
Gdynia
Puck

GDYNIA

Miasto, które powstało z morza i marzeń.

Gdynia jako wioska istniała już w XIII wieku, pierwsze zapiski o niej można znaleźć w dokumentach z 1253 roku jako wioska należaca do parafii w Oksywiu, należaca do klasztoru Cystersów z Oliwy. Później została ona podarowana zakonowi Kartuzów. To właśnie Kartuzi przyczynili się do rozwoju tej i innych okolicznych wiosek. Ustanowili  wspólnego sołtysa dla Gdyni i Grabówka, wybudowali pierwszą karczmę. Powiększyli jej obszar poprzez dodanie okolicznych łąk i lasu. Gdynia należała do Kartuzów aż do I-go rozbioru Polski. Następnie znalazła się pod zaborem Pruskim. Wówczas dwukrotnie była spalona i dwukrotnie odbudowana.
 
Nowoczesne miasto Gdynia powstało w niedalekiej przeszłości. To po I wojnie światowej, gdy Polska zyskała dostęp do morza powstała potrzeba wybudowania nowoczesnego portu wojennego i handlowego. Inż. Tadeusz Wenda za zadanie dostał znalezienie miejsca gdzie można by wybudować port morski. 
Ten już w 1920 roku, przedstawił sprawozdanie wskazujące miejsce budowy przyszłego portu przy ujściu rzeki Chylonki, na nizinie między wioskami Gdynia i Oksywie. Lokalizacja ta została wybrana min. ze względu na osłonę jaką dawał Półwysep Helski, głęboką wodę niedaleko od brzegu, blisko położoną drogę kolejową i niskie brzegi.
Ustawa o budowie portu Gdynia została przyjęta przez Sejm Rzeczpospolitej w 1922roku. A już w kwietniu 1923 roku otwarto port tymczasowy a już w sierpniu tego samego roku zawitał do portu pierwszy morski statek.
 
W międzyczasie okolice Kamiennej Góry i Orłowa były znanymi letniskami i przybywało tu sporo letników. Jednym z nich był Stefan Żeromski, który opisał wizję Gdyni w książce "Wiatr od morza". Gdynia w tym czasie jeszcze nie istniała, a jednak jej opis zaskakuje podobieństwem do późniejszej rzeczywistości. Tworzył on w tzw. "Domku Żeromskiego", znajdującego się przy molo w Orłowie. Obecnie mieści się tam kawiarenka.
 
Eugeniusz Kwiatkowski jako Minister Przemysłu i Handlu w 1926 roku przyczynił się wielce do budowy miasta i portu Gdynia i ich rozwoju. Propagował morską politykę państwa poprzez właśnie nowo-wybudowany port. W kolejnych etapach powstały porty: towarowy, rybacki i pasażerski. W 1930r. uruchomiono pierwszą regularną linię pasażerską między Gdynią i Nowym Yorkiem. W tym samym czasie powstała również stocznia. Przy porcie powstało nowe prężnie rozwijające się miasto, do którego ściągali tłumnie ludzie z całego kraju. Napływowa ludność przez miejscowych została nazwana "Bosymi Antkami". W ciągu zaledwie 15 lat pomiędzy 1921 rokiem i 1936 liczba ludności wzrosła z około 1250 osób do 102ys. Już w 1934r. Gdynia stała się największym portem Bałtyku i jednocześnie najnowocześniejszym portem Europy.  Z małej rybackiej wioski powstało nowoczesne miasto z nowoczesną infrastrukturą, z bogatym życiem kulturalnym i naukowym, będącym dumą Polski międzywojennej.
 
Rozwój Gdyni został przerwany wybuchem II wojny światowej. Samo miasto nie ucierpiało w trakcie bombardowań ale port i stocznia zostały zniszczone. 

Losy powojenne Gdyni, przede wszystkim związane są ze stocznią, portem i flotą, zarówno handlową jak i Marynarką Wojenną. Najtragiczniejsza karta powojennej historii Gdyni to wydarzenia Grudnia 1970r. Do strajku zapoczątkowanego w Gdańsku dołączyli się Gdyńscy Stoczniowcy. Władza ludowa podpisała porozumienie ze strajkującymi w Gdyni, jednak jednocześnie aresztowała członków komitetu strajkowego. Załoga Stoczni im. Komuny Paryskiej protestowała, lecz protesty nie przyniosły rezultatów. Tego samego dnia wicepremier Kociołek w telewizji gdańskiej nawoływał robotników by wrócili do pracy. Ci go posłuchali i następnego dnia poszli do pracy. Na wiadukcie między stocznią a stacją kolejki podmiejskiej do robotników, tłumnie przybywających do pracy stało wojsko i milicja. Wojsko otworzyło ogień maszynowy do robotników. Tego dnia przez ulice Gdyni przeszło wiele pochodów z ciałami poległych niesionych na drzwiach, z których zdjęcia obiegły cały świat. Zginęło wtedy 18 osób.


Dziś Gdynia liczy ok 250 tys. mieszkańców i jednym z najprężniej rozwijających się miast w Polsce. Jest to miasto niezwykłe, przyjazne mieszkańcom i przyjezdnym, pełne zieleni, urokliwych zakątków. Tu odnajdziecie piękne tereny spacerowe: Bulwaru Nadmorskiego, Skweru Kościuszki, Kamiennej Góry, Redłowa i najpiękniejszej perełki Gdyni: Orłowa Tu znajduje się spacerowe molo, latem na plaży Teatr Miejski ma spektakle w wyjątkowej scenerii na plaży. Tu również zatrzymany został czas i stare tradycje kultywują rybacy, codzienne wypływający swymi łodziami na połów.

Gdyńska Marina znajduje się na południowym krańcu portu pomiędzy miejską plażą i Skwerem Kościuszki. Zachodni skraj toru wyznaczają trzy czerwone pławy, będące równocześnie końcem bezpiecznej wody. Zakończenie falochronu wschodniego jest prawą głowicą toru i świeci światłem zielonym ciągłym. Maksymalne zanurzenie na torze podejściowym wynosi 3,2m (może być zmienne). Wejścia i wyjścia z portu muszą być zgłaszane w Bosmanacie. W Marinie dostepne są wszelkie usługi z dźwigowymi włącznie.

 

Bosmanat Mariny Gdynia:

Tel.: +48 58 661-93-66 i +48 58 661-94-29

pasmo VHF kanał 12.


 

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Pogoda w Pucku
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Brak postów.

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie