News nasze cele i oferta Jacht Akwen Galeria Kontakt Linki Świat Żagli w Oczach Dziecka  Styczeń 21 2020 21:01:05
Nawigacja
News
nasze cele i oferta
Jacht
Akwen
Galeria
Kontakt
Linki
Archiwum
Reklama
Pogoda w Pucku
Pielgrzymka Rybacka
Fonetyka Języka Kaszubskiego
Porty i Przystanie
Puck
Gdynia
Jastarnia
Hel
Gdańsk
Sopot
Kuźnica
Swarzewo
Rzucewo
Chałupy
Rewa
Osłonino
Kempingi Półwyspu Helskiego
Jurata
Gdansk
Gdansk

Gdańsk

Królewskie miasto.

Historia Gdańska jest bardzo bogata, a  nasze krótkie streszczenie na tej stronie nie jest na pewno wystarczające. Zapraszamy więc do poszukiwań u innych źródeł większej ilości szczegółów.

Ślady osadnictwa na tym terenie sięgają młodszej epoki kamiennej (2500-1700 p.n.e) a znaleziska archeologiczne zaświadczają istnieniu kultury łużyckiej, kultury ludności prasłowiańskiej i okresu rzymskiego. Właśńie tu rozpoczynał się "bursztynowy szlak". Pierwsza pisemna wzmianka o grodzie nad Motławą znajduje się w opisie życia i śmierci św. Wojciecha. Biskup z rodem Czech miał w 997 roku ochrzcić wielu mieszkańców Gdańska. Gród ten był rządzony przez książąt pomorskich. To Świętopełk II Wielki doprowadził do otrzymania przez Gdańsk praw miejskich lubelskich w 1236 r.. Zaś jego syn Mestwin oddał swe ziemie księciu Wielkopolski, co umożliwiło zjednoczenie ziem polskich.

W 1308r. Krzyżacy wezwani na pomoc podstępnie zajęli miasto i dokonali rzezi Gdańszczan. Za czasów zwierzchności Zakonu Krzyżackiego wprowadzono model miasta z rajcami i burmistrzami. Wybudowali oni zamek. Również w tym okresie powstał kanał Raduni i istniejący do dziś Wielki Młyn. Po bitwie pod Grunwaldem Gdańsk opowiada się za polskim królem. Wojna 13-to letnia jest częściowo prowadzone za gdańskie pieniądze. Dopiero w 1454 roku Gdańsk wraca do Polski, gdy Kazimierz Jagiellończyk dokonuje inkorporacji Prus do Korony. Miasto również zyskuje dawne ziemie krzyżackie i przywileje. Od tego czasu w herbie miasta znalazła miejsce korona Jagiellonów. Uzyskane przywileje umożliwiają wspaniały rozkwit przez następne 300 lat. Połączono samodzielne człony miejskie w jeden obszar z prawem bicia własnej monety, kontroli żeglugi w porcie i wolnego przewozu towarów z Polski i Litwy.

W pierwszej połowie XVI wieku do miasta trafia reformacja. Gdańsk staje  się miastem tolerancyjnym, gdzie znajdują schronienie holenderscy menonici, Szkoci, hugenoci i Żydzi. W XVI w. potęga miasta stanowiła poważny problem dla królów Rzeczypospolitej. Konflikt z Zygmuntem Augustem próbującym bardziej podporządkować Gdańsk oraz utworzyć tu bazę floty wojennej, przekształcił się w 1577 r. za panowania Stefana Batorego w otwartą wojnę z królem i Rzeczypospolitą. Z konfliktów tych miasto wyszło, mimo pozornych ustępstw, wzmocnione i jeszcze bardziej samodzielne. Korzyści  dawała też Gdańskowi przynależność do Związku Miast Hanzeatyckich (1361-1669).

Złoty Okres Gdańska to XVII wiek. Był on wtedy jednym z najbogatszych miast Europy liczącym ponad 75tys mieszkańców. Wzniesiono wówczas wiele budowli, ponad 300 spichrzów, kamienice. Zaś gdańskie mury obronne były jednymi z najpotężniejszych. Na tyle potężne, że królowie Szwecji Gustaw Adolf, Karol X Gustaw i Karol XII, prowadzący wojny z Polską w XVII i XVIII w. nie zdecydowali się na ich zdobycie. W wyniku wojen szwedzkich nastąpił zastój gospodarczy: Gdańsk utracił zaplecze zbożowe. W 1734r. miasto opowiada się za króle Stanisławem Leszczyńskim. To skutkuje oblężeniem przez wojska rosyjsko-saskie i kapitulacją miasta oraz zapłaceniem ogromnej kontrybucji.

Po I rozbiorze Polski Gdańsk odgrodzony zostaje od korony a król pruski Fryderyk II wprowadza blokadę gospodarczą miasta. Podczas II rozbioru Polski w 1793r. miasto trafia pod panowanie pruskie. W wyniku wojen napoleońskich w 1807r. po raz pierwszy staje się Wolnym Miastem co trwa do 1814r. Druga połowa XIX wieku to rozkwit gospodarczy. W latach 1850 - 1870 uruchomiono pierwsze połączenia kolejowe, gazownię, wodociąg miejski, konny tramwaj, wybudowano Muzeum Miejskie. W 1904 otwarto Politechnikę Gdańską.

Po I wojnie światowej w 1920r w wyniku postanowień Traktatu Wersalskiego powstaje Wolne Miasto Gdańsk, pod nadzorem Ligi Narodów. W latach 30tych narasta faszyzacja i terror w mieście. 1szego września 1939r o świcie padają strzały z pancernika Schlezwig-Holstein w kierunku polskiej placówki wojskowej na Westerplatte.  Rozpoczynają one I wojnę światową. Bohaterska obrona Westerplatte i Poczty Polskiej w Gdańsku przeszła do historii. W trakcie wojny miasto było bombardowane, lecz największe zniszczenia miały miejsce w 1945r. podczas wyzwalania miasta, i grabieży przez wojska frontu białoruskiego.

W latach powojennych odbudowywano miasto z historycznym centrum . Rozbudowa stoczni przyczyniała się do szybkiego wzrostu liczba ludności. W 1960 roku miasto liczyło już ok. 290 tysięcy mieszkańców. W latach siedemdziesiątych wybudowano Rafinerię, Port Północny, Siarkopol. Utworzono Uniwersytet Gdański. Gdańsk ponownie stał się największym portem na Bałtyku. Miastem targały jednak liczne robotniczo-inteligenckie wystąpienia przeciw władzom komunistycznym. Największe w latach 1968, 1970 i 1980. Tragiczne piętno odcisnął na mieście i jego mieszkańcach grudzień 1970 roku, kiedy to doszło do użycia broni przeciwko strajkującym robotnikom. Trzy krzyże, czyli Pomnik Poległych Stoczniowców, postawiony u bram Stoczni Gdańskiej upamiętnia te wydarzenia. W 1980 roku w wyniku kolejnego protestu został zalegalizowany największy i jedyny w Europie Środkowej, niezależny ruch społeczny Solidarność. Ruch ten całkowicie niezależny od władz komunistycznych był głównym powodem wprowadzenia stanu wojennego na terenie Polski w grudniu 1981 roku. Zaś "Gdański sierpie"1980 roku uznawany jest za początek upadku komunizmu na starym kontynencie.

Gdańsk dziś  to ważny ośrodek przemysłu, handlu, nauki, kultury i turystyki. Ośrodek biznesu z dużym portem morskim i rozwijającym się lotniskiem. Stolica województwa pomorskiego.

Gdańska Marina znajduje się w samym centrum przy starym mieście na Starej Motławie. Informacje szczegółowe na jej temat możecie znaleźć na stronie http://www.marinagdansk.pl/. Aby tam dotrzeć należy przepłynąć kanał portowy, co zajmie wam około 2 godzin. Od strony Zatoki Gdańskiej, z daleka widoczne są pławy toru podejściowego oraz latarnia / wieża na końcu długiego falochronu wschodniego. Jachtem swobodnie możecie płynąć poza wyznaczonym torem wodnym.  Zachodni falochron jest bardzo krótki z zieloną wieżyczką na końcu. Należy pamiętać, że w kanale portowym obowiązuje zakaz poruszania się na żaglach i należy płynąć na silniku, względnie holu. Wejście do portu Gdańsk należy zgłosić do Kapitanatu Portu na kanale 14 UKF (z ang. VHF), lub pod numerem telefonu: 58 343 07 10. Jeśli nie będzie to możliwe z jakichkolwiek przyczyn, możecie się zatrzymać przy GPK albo Kapitanacie portu aby to wejście zgłosić. Jachty w rejsie krajowym nie są zobowiązane do odbycia odprawy przy GPK, natomiast jachty wypływające lub wracające z zagranicznych rejsów, zobowiązane są do zatrzymania. Punk GPK znajdziecie zaraz za falochronem zachodnim. Nieco dalej jest budynek Kapitanatu Portu a niedaleko niego stara nieczynna latarnia Nowy Port.  Płynąc dalej mijamy lewą burtą pomnik Westerplatte. Nie zapomnijmy salutować banderą. Przed nami zakręt pięciu gwizdków. Jego nazwa pochodzi od sygnałów jakie muszą dawać statki tu przepływające.

Dalej po lewe burcie ujrzymy twierdzę Wisłoujście z Mariną Polskiego Klubu Morskiego. Istnieje możliwość aby tu  zacumować i zwiedzić twierdzę oraz Wetsreplatte. Połączenie z miastem komunikacją miejską jest dość sporadyczne. Sama twierdza jest unikatowym zabytkiem fortyfikacyjnym. Twierdza ta chroniła Gdańsk przed napaścią z morza. Gdy w 1568r. Gdańsk popadł w konflikt z Kaprami Królewskimi, twierdza ostrzelała okręty kaperskie stojące na redzie. Od tego czasu każdy komendant twierdzy musiał składać przysięgę wierności Królowi Polskiemu. Jednak już niedługo później bo w 1577r. twierdza jest jednym z punktów oporu przeciw Stefanowi Batoremu i pomimo oblężenia przez wojska królewskie pozostaje niezdobyta.

Za Wisłoujściem po lewej mijamy kolejny basen portowy (górniczy). Docieramy do portowej obrotnicy (miejsca gdzie obracają się statki), tu kanał rozgałęzia się w trzech kierunkach. My skręcamy w lewo w Kanał Kaszubski. Po prawej mijamy wyspę Ostrów z terenami portowymi i stoczniowymi. Znów dopływamy do kolejnego rozgałęzienia dróg wodnych. Tym razem płyniemy na wprost przecinając szlak Martwej Wisły i wpływając na stosunkowo wąski kanał Motławy. Po prawej stronie tego kanału powinniście zobaczyć tablicę ze strzałką do Mariny Gdańskiej. Na wodach Motławy zwracajcie szczególną uwagę na statki białej floty. Gdy kanał się rozwidli skręćcie w prawo pozostawiając wyspę Ołowiankę z Filharmonią Bałtycką po lewej burcie. Gdy wypłyniecie na prostą zobaczycie budynki Starego Miasta z charakterystycznym Żurawiem. Pomimo tego że nad Motławą są nabrzeża z polerami cumowniczymi po stronie starego miasta, jest tam zakaz cumowania dla jachtów. Cumowanie jest dozwolone jedynie za zgodą bosmana mariny i zarządu portu. Kolejne rozwidlenie tuż za Sołdkiem i Centralnym Muzeum Morskim doprowadzi nas do Mariny na Starej Motławie. Przy cumowaniu nie zapomnijmy o tym, że na całym terenie naszego przejścia występuje prąd. Jest on niewielki ale należy o nim pamiętać.

 

 

Bosmanat Mariny Gdańsk            tel. 58 301 33 78

Gdańsk Kapitanat Portu                tel. 58 621 07 05; UKF 16, 71, 14

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Pogoda w Pucku
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Brak postów.

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie